Dobra organizacja swojego miejsca pracy

Dobra organizacja swojego miejsca pracy

W pracy biurowej niezwykle ważna jest odpowiednia i dobrze zorganizowana przestrzeń do pracy. Takie stanowisko powinno być miejscem, w którym łatwo można odnaleźć potrzebne dokumenty oraz bez trudu wykonywać swoje obowiązki. Nieporządek często spowalnia proces wykonania zadań, warto więc zadbać o to, aby wszystko miało swoje określone miejsce. Poznaj kilka praktycznych zasad.

Porządek w dokumentach

Praca biurowa najczęściej wiąże się z dokumentami i ważnymi papierami firmowymi. Nie sposób pamiętać, gdzie szukać  pisma związanego z konkretną dziedziną, jeśli wszystkie znajdują się w tej samej szufladzie lub - co gorsza - leżą na biurku, ułożone w wysoką piramidę. Aby móc łatwo odnaleźć się w papierach, należy je odpowiednio posortować i ułożyć tematycznie. Do wykonania tego zadania idealnie sprawdzi się teczka na dokumenty, która przechowa wszystkie druki w jednym miejscu. Co więcej, warto zdecydować się na różne kolory takich teczek, co pozwoli na szybkie zlokalizowanie potrzebnych papierów. Ponadto wprowadzi to ład i porządek w szufladzie lub szafce, gdzie można je bez obaw przechować.

Ważne i mniej ważne przedmioty

Porządek na biurku to jeden z kluczowych elementów wpływających na efektywność pracy. Przekładanie z miejsca na miejsce przedmiotów, które tak naprawdę nie są potrzebne, zabiera tylko cenny czas. Może wystąpić również irytacja i poczucie chaosu, ze względu na zbyt wiele niepotrzebnych rzeczy, znajdujących się na stanowisku pracy. Zweryfikuj, które przedmioty są niezbędne, aby móc sprawnie wykonywać swoje obowiązki. Wygospodaruj miejsce w szafie lub szufladzie i umieść tam przybory, z których korzystasz naprawdę bardzo rzadko, a zajmują tylko miejsce na Twoim biurku. Niech w Twoim zasięgu znajdą się przedmioty, które pozwolą Ci pracować efektywnie, bez konieczności odrywania się od wykonywanej czynności.

Weryfikuj raz w tygodniu

Czasem w natłoku pracy i obowiązków utrzymanie optymalnego porządku na stanowisku pracy jest bardzo trudne. Warto zaplanować sobie jeden dzień w tygodniu, który zostanie poświęcony na sprawdzenie stanu biurka i doprowadzenie go do początkowej wersji. Taka taktyka pozwoli Ci łatwo przywrócić ład, a przy okazji zaoszczędzi czas, który możesz przeznaczyć na wykonywanie obowiązków związanych z pracą. Szybko poczujesz, że panujący porządek w Twoim otoczeniu pozytywnie wpływa na Ciebie i Twoją efektywność. Im częściej ta taktyka będzie stosowana, tym czas poświęcany na prace porządkowe będzie malał, ponieważ utrzymanie ładu stanie się przyjemną rutyną.